کد مطلب : Culture 'en' is a neutral culture. It cannot be used in formatting and parsing and therefore cannot be set as the thread's current culture.  |   تعداد نظرات: 0   |   تعداد بازدیدها: 2430   |   تاریخ درج: Saturday, July 16, 2016   |   ساعت: 10:00 AM   |   منبع / نویسنده مطلب: مشاور رسانه ای اتحادیه

 

نقوشی که رو به فراموشی اند

صنعت فرش کشور از نبود بازاریابی و تبلیغات در کشورهای خارجی رنج می برد و بی توجهی به این امرنتیجه ای جز از دست دادن بازارهای صادراتی را به دنبال نداشته است.


به گزارش اتحادیه قالیبافان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مدتهاست زنگ خطر در صنعت فرش به صدا درآمده است صنعتی که با شهرت جهانی خود زمانی مهم ترین قلم صادراتى بشمار مى رفت اما مدتهاست این کالا با وجود ظرفیت و توانمندى بالا در هنر و صنعت رتبه مناسبی در صادرات غیر نفتی ندارد و جایگاه واقعى خود را در سبد صادراتى كشور از دست داده است.

براساس این گزارش این صنعت با وجود اهمیتی که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله ارزآوری و ایجاد اشتغال دارد با چالش‌های متعددی در بخش تولید و صادرات مواجه است؛ نبود نظام حمایتی جامع و مناسب برای بافندگان فرش، کمبود نقدینگی، نظام ناکارآمد و بافت به شیوه سنتی صنعت فرش را با مشکلات متعددی روبرو کرده است، بطوریکه که رفع آن‌ها نیازمند برنامه ریزی اصولی و توجه ویژه مسئولان ذیربط است.

حجت الله خدایاری عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان قالی شهرستان تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه صنعت فرش مورد بی مهری های بی شماری قرار گرفته است، گفت: بزرگترین معضل این صنعت نبود کارگاه متمرکز برای قالیبافان است بگونه ای که هرشخصی با هر استانداری در منازل و ... اقدام به بافت فرش می کند.

وی دیگر مشکل این صنعت را سختی دریافت تسهیلات بانکی عنوان کرد و افزود: بانک ها شرایط سختی را پیش روی بافندگان قرار داده اند به نحوی که اکثر آن ها قید این تسهیلات را می زنند.

وی تاکید کرد:اگر این روند ادامه پیدا کند،بحران در این صنعت دوچندان خواهد شد.

این عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان قالی شهرستان تبریز حمایت دولت را مهمترین عامل برای حل مشکلات بافندگان و به طور کلی صنعت فرش کشور دانست و گفت: اگر دولت با ارائه مشوق ها و تسهیلات به کمک این صنعت بیاید، ما به راحتی سهم از دست رفته خود را از بازار های جهانی احیا می کنیم.

وی افزود: بازاریابی و تبلیغات در کشورهای خارجی و آسان سازی شرایط صادرات مشکلات این صنعت در بازارهای خارجی را حل می کند.

**کمر صنعت فرش خم شده است

بهنام ملکی استاد دانشگاه و اقتصادان در گفتگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: احیای صنعت فرش نیازمند بروزرسانی دانش است چرا که در غیر این صورت این صنعت جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد : راه اندازی دانشکده ها و مراکز تحقیقات فرش با هدف تربیت دانشجویان ،‌فریختگان و پژوهشگران در زمینه های مختلف این صنعت شامل رنگ ،نخ ، تجهیزات ، هنر نقشه کشی ، بافت و...،‌حفظ کیفیت و کاهش هزینه ها از مهم ترین اقداماتی است که می توان در حفظ سابقه کشور در این صنعت انجام داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای فرش دستباف ایرانی رقبای بسیاری وجود دارد، افزود: کشورهای هند ، چین و پاکستان با کپی برداری از فرش ایرانی، بازار فرش اروپا را به دست گرفته و برصنعت فرش ایران ضربه ای بزرگ وارد کرده اند .


**معضلی به نام بازاریابی

محمدرضا عابد مدیرعامل شرکت سهامی ايران و مشاور عالی مرکز ملی فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت فعلی صنعت فرش کشور در بازار های جهانی گفت: طبق آخرین آمار صاردات فرش در دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری به بیش از 40 میلیون دلاررسیده که از نظر ارزشی 60 درصد و از نظر وزنی 80 درصد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه عمده مقصد صادرات فرش دستباف آمریکا بوده است، افزود: در دوماهه اول سال بیش از 11 میلیون دلار فرش به این کشور صادر شده است.

عابد ادامه داد: کشورهای روسیه و چین در چند اخیر از مهم ترین بازارهای هدف صادراتی صنعت فرش بوده اند بطوریکه در پنج سال اخیر حجم صادرات به این کشورها بیش از 100 درصد رشد داشته است.

وی درخصوص مشکلات این صنعت گفت:مشکلات مالی در زمینه تبلیغات و بازاریابی ازمهم ترین معضلات این صنعت است.

انتهای پیام/

Share نسخه مخصوص چاپ